Producent
Cena
-
od
do
Przydatne informacje o specyfikacji olejów 4T (silniki czterosuwowe)
Specyfikacja jakościowa API (American Petroleum Institute):
- SL i niższe – do starych, niewysilonych konstrukcji
- SM/SN (najwyższe normy)- do nowoczesnych, wysilonych jednostek
Im wyższa w porządku alfabetycznym jest litera, tym wyższej jakości jest olej. Bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta motocykla. Zastosowanie oleju o niższym standardzie może nie zapewnić odpowiedniego smarowania. Natomiast nie ma przeciwwskazań przed wybraniem oleju z wyższą normą.
Norma maszynowa JASO (Japanese Automotive Standards Organisation), została utworzona z powodu coraz mniejszej przydatności olejów samochodowych do motocykli):
JASO MA: oleje przeznaczone do czterosuwowych motocykli które mają wspólny obieg, smarujący silnik, skrzynię biegów i sprzęgło. Olej ten nadaje się praktycznie do wszystkich motocykli z tzw. mokrym sprzęgłem
- MA-1 – do mało wysilonych silników z jednym obiegiem oleju i mokrym sprzęgłem,
- MA-2 – do bardzo wysilonych silników z jednym obiegiem oleju i mokrym sprzęgłem.
JASO MB: oleje do jednostek w których silnik ma niezależny obieg smarujący (skutery, także starsze motocykle BMW z silnikami w układzie boxer). Ten typ oleju zawiera m.in. dwusiarczek molibdenu (w znaczący sposób zmniejszający tarcie).